|
Forslag til læseplaner og undervisningsforløb
|
Brug af bogen i faget historie i forbindelse med forskellige emner (herunder Korstogene) [Læs / udskriv som PDF]
EMNE: VERDEN UDEN FOR EUROPA (islam og kalifatet)
Sider i bogen og kildetekster |
Emne |
Antal lektioner (i alt min. 7-8) |
Afs. 1-19 med inddragelse af enkelte/udvalgte kildetekster (tekst 1-46). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 1.1-1.13 |
Om islams grundlæggelse og den tidligste ekspansion |
Min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage |
Afs. 20-33 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 47-108) Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.1-2.3 |
Om kalifatets grundlæggelse og ekspansion samt forholdet til jøder og kristne |
Min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs. 34-40 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 109 og 143). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.4-2.5 |
Kalifatets kulturelle blomstringstid |
Min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs.41-44 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 110-130). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.1-2.3; 2.6-2.9 |
Optakt til Korstogene |
1-2 lektioner alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
EMNE: MIDDELALDEREN (Vesteuropa og Byzans)
Sider i bogen og kildetekster |
Emne |
Antal lektioner (i alt min 4-5) |
Afs. 45-57 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 131-150). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 3.1-4.9 |
Europa under belejring, udvikling af den kristne holdning til krig |
2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs.58-64 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 151-154). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 5.1-5.16 |
Det Byzantinske Rige, Vesteuropa, Højmiddelalderen, feudalismen, kirkens position i samfundet |
Min 2-3 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Forløbet kan evt. suppleres / forlænges med andre kildetekster og grundbøger
|
Et kort forløb i faget historie om Korstogene i forbindelse med et middelalderforløb [Læs / udskriv som PDF]
Sider i bogen |
Kildetekster |
Antal lektioner (i alt 6-9) |
Afs. 44-46 og 48-49. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.3; 2.7-2.9; 3.1-4.2 |
Kan læs med eller uden kilder (f.eks. tekst 64-65, 107 og 116) |
Min. 1 (afhængig af antal kildetekster og undervisningsformen) |
Afs. 58-64. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 5.1-5.16 |
|
1 |
Afs. 65-70. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.1-6.5 |
F.eks. tekst 125, 154 og 155 |
1 |
Afsnit 71-76 + evt. 77-78 Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.6-6.11 |
F.eks. tekst 176 og 177 |
1-2 |
Afsnit 77-80 + evt. Afs. 110 og afs. 112. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 11.1-11.8; 11.18-11.22
Elevoplæg i grupper: http://centerforhistorieformidling.dk/korstogene-islam-kristendom/elevoplaeg.html |
|
1-4 Kan variere efter antallet af elevoplæg |
EMNE: KORSTOGENE
Sider i bogen og kildetekster |
Emne |
Antal lektioner (i alt min. 10-11 eller 6) |
Afs. 19 og afs.44. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 1.11-1.13; 2.3; 2.7-2.9 |
Opsummering: Arven fra Muhammed, kalifatets ekspansion, jøder og kristne under muslimske herredømme |
1-2 (kan udelades hvis det ovestående forløb om islam og kalifatet er gennemgået tidligere) |
Afs.58-64 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 151-154) Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 5.1-5.16 |
Det Byzantinske Rige, Vesteuropa, Højmiddelalderen, feudalismen, kirkens position i samfundet |
Min. 2 lektioner. (kan udelades hvis det ovestående forløb om middelalderen er gennemgået tidligere) |
Afs. 65-101 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 155-216). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.1-9.10 |
Korstogene |
Min. 4. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs. 102-110 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 217-220). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 10.1-11.8 |
Konflikter mellem kristne og muslimer efter korstogene |
Min. 2 Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage |
Afs. 111-112 Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 11.9-11.22 |
Om tolkningen og opfattelsen af korstogene gennem tiden |
Primært til lærerens brug, men kan dog også anvendes af elever/kursister i forbindelse med opgaveskrivning om emnet |
|
Til top
|
Et kort forløb i faget historie om Korstogene i forbindelse med et middelalderforløb [Læs / udskriv som PDF]
Sider i bogen |
Kildetekster |
Antal lektioner (i alt 5) |
Afs. 44-46 og 48-49. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.3; 2.7-2.9; 3.1-4.2 |
Kan læs med eller uden kilder (f.eks. tekst 64-65, 107 og 116) |
Min. 1 (afhængig af antal kildetekster og undervisningsformen) |
Afs. 58-64. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 5.1-5.16 |
|
1 |
Afs. 65-72. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.1-6.5 |
F.eks. tekst 125 og 155 |
1 |
Afs. 73-78. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.6-6.11 |
F.eks. tekst 176 og 177 |
1 |
Afs. 110 og afs. 112. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 11.1-11.8; 11.18-11.22
|
|
1 |
|
Til top
|
Brug af bogen i faget religion for at belyse islams tidligste udvikling [Læs / udskriv som PDF]
Sider i bogen og kildetekster
|
Emne |
Antal lektioner (i alt min. 4) |
Afs. 1-19 med inddragelse af enkelte/udvalgte kildetekster (tekst 1-46). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 1.1-1.13
|
Om islams grundlæggelse og den tidligste ekspansion |
min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage |
Afs. 20-33 og 41-44 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 47-108). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.1-2.3; 2.9
|
Om kalifatets grundlæggelse og ekspansion samt forholdet til jøder og kristne |
Min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
|
Til top
|
Brug af bogen i et tværfagligt forløb i religion og historie om 1) Mellemøsten 2) Kulturmøder i Middelalderen eller 3) Korstogene [Læs / udskriv som PDF]
RELIGION
Sider i bogen og kildetekster |
Emne |
Antal lektioner (i alt min. 6) |
Afs. 1-19 med inddragelse af enkelte/udvalgte kildetekster (tekst 1-46). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 1.1-1.13 |
Om islams grundlæggelse og den tidligste ekspansion |
min. 2 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage |
Afs. 20-33 og 41-44 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 47-130). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 2.1-2.3; 2.9 |
Om kalifatets grundlæggelse og ekspansion samt forholdet til jøder og kristne |
Min. 4 lektioner. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Man kunne i faget efterfølgende vha. andre kildetekster/grundbøger evt. trække linjer frem til i dag mht. emner som jihad, terrorisme, konflikten i Mellemøsten
|
HISTORIE
Sider i bogen og kildetekster |
Emne |
Antal lektioner (min. 10) |
Afs. 45-64 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 131-154). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 3.1-5.16 |
Europa under belejring, Middelalderen generelt, kirkens position i Middelalderens samfund, Det Byzantinske Rige |
Min. 4. Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs. 65-101 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 155-216). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 6.1-9.10 |
Korstogene |
Min. 4 Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage. |
Afs. 102-110 med inddragelse af enkelte/udvalgte kilder (tekst 217-220). Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 10.1-11.8 |
Konflikter mellem kristne og muslimer efter korstogene |
Min. 2 Man kan evt. anvende flere lektioner, alt efter hvor mange kildetekster man vil inddrage |
Afs. 111-112. Anvend evt. arbejdsspørgsmål: 11.9-11.22 |
Om tolkningen og opfattelsen af korstogene gennem tiden |
Primært til lærerens brug, men kan dog også anvendes af elever/kursister i forbindelse med opgaveskrivning om emnet |
Til top |
|
|
|
|